stunder

En av mina tankar inför det nya året är att försöka skapa fler stunder. Mer... rund energi istället för detta ständiga linjära flödet om ni förstår vad jag menar... Ibland känns det som att livet som småbarnförälder är ett rusande tåg och jag själv är stinsen som viftar med hela handen, eller nåt. Jag har blivit rätt bra på mitt mamma-jobb de senaste åren, har erfarenhet nu som gör att jag kan förutse (en del) katastrofer, planera dagar, aktiviteter och allt vad det kan va. Men jag känner att jag i detta har tappat en del också i mina optimeringsförsök, jag har liksom effektiviserat bort en hel del viktiga saker och egenskaper hos mig själv. Det är inte helt sunt att alltid vara projektledare med huvudet fullt av ideer hur saker borde göras. Jag ska försöka pausa min effektivitets-effort det här året och tänka mer i stunder. Början, mitten, slut. En stund på soffan med böcker jag tycker om, en stund med syrran på telefon, en stund för mig själv, en stund för bön, en stund med Henrik osv.  2012 blev ett år där jag blev bättre på att hitta skaparstunder och en hel del träningsstunder och jag kände hur bra jag mådde av det. Mer sånt, på fler fronter i år. Fler stunder!

Middagslur är inge bra för kvällsfriden här hemma, men kan faktiskt inte med att väcka... De gick iväg själva och la sig så här.  Systerstund, I guess.

Kommentarer

  1. Fina flickor! När de lägger sig själva och somnar kan man anta att de är trötta också... Hurra för fler stunder!

    SvaraRadera
  2. Stunder, verkligen något att ta till sig. I vårt ständiga informationsflöde är det lätt hänt att missa just de där stunderna. Jag måste tex bli bättre på att lägga ifrån mig telefonen, och uppleva just fler stunder, "moments".

    Här är det också sovande barn. Julia var å andra sidan vaken till efter tolvslaget i natt (HUR?), så hon behövde en lur. Fast kanske inte en som varar till kl 17. Illa... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att vi får nåt liknande Julias nattskift här ikväll, men men! Kram och tack för tankar

      Radera
  3. Härligt med dina visa tankar och reflextioner. En tanke från mig; kanske ha en landa dag, alltså ta dagen som den kommer? Klarar nutidens mammor av det? Ser väldans många mammor omkring mig här i Älta och alla verkar gå inför max aktivitet. Får man dåligt samvete annars? Var snälla mot er själva, mammor! Landa!

    SvaraRadera
  4. Stunder. Vilket bra ord! Där inspirerade du mig. Kram på dig.
    Sigrid O.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va kul att höra! Kram till dig!

      Radera
  5. Jag blir alltid berörd av dina logginlägg. Du skriver med känsla och insikt. Jag behöver sätta mig ner och summera året och tänka på det nya. Du inspirerar!

    SvaraRadera
  6. Helt rätt "stunder" är bra. Egen tid är viktigt för att orka med sig själv. Vad jag gör då … målar :)

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer! Glad <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg